Feb 19, 2011

MANUSIA PEDENGKI IBARAT API !


السلام عليكم

GAMBAR INI XDE KENA MENGENA NGN ENTRY hehe..

Hary ini entry agak mencabar...

DAN 

ENTRY HARY NI AGAK SERIUS
TTG

DENGKI OR WE CALL DONKEY!

CWL penah lalui lah
n
agak sedih...


y

dia nak dengki kad cwl??/
FENOMENA DENGKI BUKANNYA ASING LAGI DALAM BUDAYA KITA..

BUDAYA DENGKI NI IBARAT TREND YG MERUNTUHKAN SESEBUAH KAUM
DAN
UMAT  ISLAM TERUTAMANYA~

  Ibrahim bin Aliyah dari Abbad bin Ishaq dari Abdurrahman bin Mu'awiyah berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:

"Tiga macam sifat yang tidak dapat selamat daripadanya seorangpun iaitu:
  • Buruk sangka
  • Hasad dengki
  • Takut sial kerana sesuatu

TGK ???HASAD DENGKI DALAM KETOGORY YG BAHAYA !

HASAD DENGKU UPAMA API YG MEMBAKAR DIRI!
Abul Laits Assamarqandi r.a. meriwayatkan dengan sanadnya dari Alhasan berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis hasanat sebagai mana api makan kayu."

serius dalam dunia yg fana ni..

biasalah xramai yg suka kita 

but
ramai yg buat2 suka kita..

itu sentiasa berlaku di sekeliling kita..

sebenarnya kita ada satu senses
yg kita sndry tahu dia
sdg dengki kita..

but saje je wat xnampkkan

rite?

langkah yg kita boleh ambil
adalah elakkan diri.. dan berjauh dgn dia..

sbb kalu kita wat pe pon dia mst cam xsuka kan..
dgn muka dia bekerut2 tgk kita aiya..

org donkey

ni xyah tunjuk pon kita leh cam..

CUZ MUKA PENUH DGN NUR2 KEGELAPAN 
DAN
HILANG SERI DI WAJAH..

sama ada dalam penulisan,pertuturan,tingkah laku..

kita tawu yg dia sedang berdonkey..

BUT CHILX..

owg mcm ni xtahan lama kd dunia..

sbb haty dia penuh dgn hasad donkey..


Dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. menegaskan:
Jangan kamu dengki-mendengki, jangan tipu-menipu, jangan benci-membenci, jangan musuh-memusuhi, jangan sesetengah kamu berjual-beli atas jual-beli setengah yang lain, dan jadilah kamu sekalian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah).


konflik
DENGKI MENDENGKI
kini
tercetus 
melarat-larat pula kepada pertelingkahan emosi hingga terputusnya ikatan ukhuwah dan terlerainya kasih sayang yang selama ini menjadi asas kekuatan umat Islam!



owg hasad donkey bahaya
sbb
ada
benda yg suka sangat kad dia...


nak ke benda ni hitam kan haty kiter???
common peeps!




kata kan tidak padanya
hehe!


owg dengki ni mcm2 reasons

first
dia  x leh kita lebih dary dia
dary apa2 segi..
N
bersegi2 haaa..

apa lah kita nk dengki sgt..

reziki ALLAH S.W.T nk bg nie adil..
semua owg dpat rasa..

xyah lah
  nk p bomoh sanA bomoh sini
..fitnah sana fitnah sinun!

XDPT APE..
DPT
DOSA JA!!

BUT ANYWAY cwl nak share mcm mna kita nak HADAPI sifat PEDONKEY


AMALKAN AMALAN INI SETIAP HARY DAN MEMULA KAN LANGKAH HARY KITA DENGAN 

"Wahai Tuhan kami,ampunkan dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan jangan Engkau jadikan dalam hati kami perasaan dengki dan dendam kepada orang-orang yang beriman.Wahai Tuhan kami,sesungguhnya Engkau yang memberi belas dan kasihan.



Syeikh Abdulkadir Al Jailani 
telah memberikan beberapa panduan tentang bagaimana untuk
sentiasa bersangka baik sesama manusia.
Dibawah adalah panduan dari beliau:

Jika kita bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik dari kita.

Ucapkanlah di dalam hati :

"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika kita bertemu anak kecil,

Ucapkanlah di dalam hati :

"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika kita bertemu orang yang lebih tua,

Ucapkanlah di dalam hati :

"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika kita  bertemu dengan seorang yang berilmu,

Maka ucapkanlah di dalam hati:

"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika kita bertemu dengan seorang yang bodoh,

Maka katakanlah di dalam hati :

"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika kita bertemu dengan orang kafir,

Maka katakanlah di dalam hati :

"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.
so
kad sini kita dapat sebuah pengajaran
bukan nk mengajar
but 
dgn niat saling igt mengingati
dan
berkongsi
sesuatu yg kita xtahu dan di share bersama2
dan 
memperbetul apa yg salah
mudah-mudahan kita mendapat keredhaan daripadanya,
dan 
menjadi orang-orang yang baik pada akhirnya ..
Amin....
P/S MAAF JIKALAU ADA SALAH DAN SILAP SAYA MSIH BARU DALAM DUNIA BLOGGER 
BARU JER 3 MINNGU! 
PEACE~


8 comments:

delarocha said...

sabar ye kerana dengki itu sudah lama wujud...sebelum kamu

CWL wanie LovelA said...

thanx...huhu..juz igt dan saling berpesan2

bunga said...

bunga dengki ngn org yang dapat hidayah Allah..

CWL wanie LovelA said...

bunga ;)

Illy Int said...

saboo jelaaaa hidop ni mang kena byk saboo... lumrah smuaa :)) chillexx

Maizatul Izma_usagi-chan said...

Dengki itu datang apabila hati tidak bersih....

Cik Yana said...

Manusia memang camtu. Tak leh tengok kesenangan orang lain. Sabar je la :)

CWL wanie LovelA said...

tq all