Feb 7, 2011

patang larang zaman tok nenek kite2~

askum...


entry hary nie nk cite sal patang larang owg duluuu2?
korunk pcye ke dgn patang larang owg dulu?
kalu xde yg LAMA XDE YG baru betul xyob?

pantang larang nie kadang2 wat kite blur seketika....

huhu...banyak sangat pantang larang..smp terlarang semua kita wat..
kalu balik kampong lah tok aku mst mgeluarkan patang larangnyer...terutama si anak dara cam kami nie...msty kena beletiaQ huhu~

kadang sakit pala oden dgaq dia belitiaq


hehe jahatnyer cucu ngutukmu di blog...ampunkan saya heehe!






ceceh..........ceh..tok peace no WAR.........................................ceh...........heeee




k lah kita berbalik kepada topik asal.....

nie antara pantang larang yang aku tawu ler....



Pantang Larang Ke Atas Perempuan












- Dilarang menyanyi di dapur, nanti kahwin orang tua.(ni semua tawukan)





- Dilarang menjahit di badan, nanti tidak lepas hutang.






- Dilarang memakan leher ayam, nanti leher terkulai di pelamin.





- Pantang bangun lewat, nanti sukar mendapat jodoh.




- Dilarang makan nasi kerak, nanti mendapat anak. 





- Dilarang mencari kutu ditangga, nanti kahwin orang tua.(Datuk K ke?)






- Dilarang mencucuk jarum pada waktu malam, nanti didatangi gost .




- Dilarang bercermin di depan cermin retak, nanti wajah pucat di malam pertama.



- Pantang berbual di tangga, nanti dipinang orang di serambi rumah sahaja.




- Dilarang makan bertindih pinggan, nanti menjadi madu orang.




- Tak boleh menyapu nasi pada waktu malam, nanti pendek rezeki.





- Dilarang mengerat kuku waktu malam, nanti datang ( tuuuuuuuuuut).




- Dilarang makan berubah tempat, nanti berkahwin ramai.




- Dilarang meletak pinggan di tapak tangan ketika makan, dikhuatiri nanti akan  merampas suami orang.





 

nie antara pantang larang untuk wanita~ 
leh caya ke? xpe bile bca2 klakarkan......





Pantang Larang Ke Atas Lelaki



 
- Dilarang kencing atas busut, dikatakan buruk kemaluan.
- Dilarang mengintai orang mandi, nanti mata ketumbit.
- Kalau tidak tahan berpanas, nanti tunang dilarikan orang.



ni antara pantang larang yg kita selalu dengar.. :

Pantang Larang Di dalam Hutan

 
- Dilarang bercakap besar ketika di hutan, nanti mendapat bencana.
- Jika terdengar sahutan, jangan dijawab, dikhuatiri suara hantu.
- Jangan mengambil batu atau benda ganjil di hutan, takut berpenunggu.
- Dilarang menegur sesuatu yang aneh atau ganjil dihutan, nanti dirasuk atau dapat malang.

Pantang Larang Kanak-Kanak

 
- Dilarang duduk atas bantal, nanti punggung terkena bisul.
- Tak boleh memotong kuku waktu malam, nanti pendek umur.
- Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.
- Makan kepala ikan, nanti menjadi *****.
- Dilarang mengangkat kaki ketika meniarap, nanti emak mati.
- Tak boleh menunjuk pelangi, nanti jari kudung.
- Hempedal ayam tak boleh dimakan, nanti susah bersunat.
Pantang Larang Ketika Duduk
- Tak boleh duduk atas bantal, nanti dapat bisul.
- Tak boleh menggoyang kaki, nanti tak lepas hutang.
- Tak boleh duduk di beranda tangga, nanti payah rezeki.
- Tak boleh duduk atas lesung, nanti berkudis dubur.

Pantang Larang Ketika Makan

 
- Makan pedal ayam, akan mengantuk ketika bersanding.
- Makan tidak basuh pinggan, nanti lambat dapat menantu.
- Makan sisa anak, anak akan degil.
- Tidur selepas makan, nanti perut buncit.
- Bila makan, pinggan tak boleh diletak atas riba, nanti suami diambil orang.
- Jangan makan nasi di senduk, nanti payah rezeki.
- Makan bertindih pinggan, akan beristeri dua.
- Makan dalam belanga, dapat anak rupa hodoh.
- Makan berlunjur,akan jadi pemalas.
- Makan mencangkung, payah dapat rezeki.



sumber:choza.com




zaman skg nie ...
mmg ada g ...budaya melayu kan mana nak lary..
kdg2 patang larang ni byk bg kite pengajaran..
so apa kata korang >>>>?............................



tqsm sbb membaca n mengomen saya hargai! tata!