Feb 3, 2012

meminta maaf sesama manusia penting

salam,


gamba hiasan haha...aku nak beli beca nie leh? :P xde kena mgena ngn entry ..kukukukr

satu benda yang aku sedar dan aku rasa penting memaafkan dan meminta maaf sesama manusia.
ungkapan meminta maaf sesama manusia lebih sukar berbandingnya yang disangka sebab tak ramai akan meminta maaf walaupun salah kerana ego masing-masing.kadang-kadang kita tak sedar walaupun sedikit je kita kutuk orang tu  mahupun kita menguris perasaan org tu kita dah wat dosa kad dia dan kita perlu meminta maaf kepada orang yang telah kita kutuk  or teguris hati dgn kita tu.

kalau kita berdosa dengan manusia nie berat sikit ,sbb kita kena faced orang tu mintak maaf dgn dia.tapi paham-paham setiap manusia ego nak faced atau cakap '' maaf '' kepada orang yg kita salah.kita ttp akan menyatakan kita tak bersalah n kalau boleh tak fikir pasal orang yang kita guriskan hati dia rite?tapi kita kena ingat syarat taubat ada dua yang PERLU kita buat kalau kita benar-benar bertaubat.

Syarat-syarat taubat ada dua bahagian sebagaimana dosa dan pahala terbahagi kepada dua, iaitu:
a. syarat taubat di atas dosa dan kesalahan dengan Allah
b. syarat taubat di atas dosa dan kesalahan dengan sesama manusia.



Dosa-dosa sesama manusia ini kalau hendak disebutkan terlalu banyak.Secara ringkasnya ia boleh dibahagikan kepada empat kategori iaitu:
a. Dosa yang ada hubungan dengan harta.
b. Dosa yang ada hubungan dengan peribadi.
c. Dosa yang ada hubungan dengan maruah atau agamanya.
d. Dosa yang ada hubungan dengan keluarganya.
Bertaubat terhadap dosa sesama manusia lebih berat daripada dosa dengan Allah s.w.t.sebab tu pentingnya kita memohon salah kita sesama manusia walaupun sebesar zarah kerana dosa yang dilakukan sesama manusia perlu kita memohon secara faced kepadanya.jangan anggap benda ini remeh....
contohnya: kita KUTUK artist,pemimpin or seseorang yang kita tak pernah kenal.tapi cara kita kutuk dia macam dah kenal 10 abad,''TAK KENAL MAKA TAK CINTA'' kita kata dia macam nie dia macam tu .tu dah jatuh dosa kita mengutuk dia.and bila masa kita nak pi cari artist or pemimpin yang kita kutuk tu??? kalau terjumpa dia bleh lah kita cakap hey fasha sandha dulu i kutuk u i mintak maaf la.tu pun kalau terjumpa hew hew.....or sempat kita mintak maaf.so bahaya dan beratnya dosa sesama manusia yang kita wajib mintak maaf.soal maaf bukan soal main-main k.contoh yang cwl bleh nyatakan lagi bila kita wat dosa sesama manusia iatu melukakan hati ibubapa kita.ini tak payah terang pun.dan pentingnya kita memohon maaf sesama manusia.supaya tak dapat azab di dunia dan akhrat :)
dosa melibatkan hubungan sesama manusia seperti menipu, mengumpat dan sebagainya perlu dilakukan dengan memohon keampunan daripada orang yang kita lakukan kesalahan itu. Kita perlu bersemuka dan menyatakan kesalahan yang telah dilakukan dan memohon agar orang berkenaan memaafkannya.
JANGAN MINTAK MAAF SESAMA MANUSIA BILA MENJELANG RAYA YANG BELUM PASTI KITA AKAN DAPAT MENJEJAKI RAYA TAHUN -TAHUN YANG MENDATANG...meminta maafla dengan kadar segera dengan orang-orang yang kita telah menyakitinya.
Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat.” [HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah] (‘Atha, 1993).
p/s: so disini saya memohon maaf kepada anda semua yang terasa mahupun merasai apa-apa segala kata-kata saya. :)

6 comments:

Pondok Usang said...

sentiasa bermaafan.. abg iwan sudah update... thanx.. Salam Maulidur Rasul.. =)

KaK LimAh Si SupiR said...

betol2..maaf memg susah sgt nk ungkap..tp kalo dh mtk maaf, rase ringan j :P

Firdaus® said...

thanks share info ni.. =)
kadang-kadang tak perasan salah kita..bla trbaca mcmni baru perasan.=) thanks again.

apa apa pun do follow my blog ye.

TiraPengemis said...

maaf jugak kalo ade slah silap...

Si qusowt said...

betol 2..xkan nak tunggu raye baru nak mintak maap kan?btw thanks ye atas peringatan n maklumat ni..:D

budak penjara said...

cam saloma zaman p.ramli haha