MITOMANIA /MYTHOMANIA (ANNA-BAE SUZY)

Assalamualaikum and salam sejahtera ,
Been long time saya dah lama tak menulis and lama sehingga saya pon dah berkahwin and mempunyai seorang baby yg comel. Trend menulis kali ni mungkin saya akan lebih ke arah pengalaman and shared the opnion togather.
Thank you yang masih ingat saya and comment di blog saya, ada kebanyakkan posting lama saya,saya dah padam.
Saya pasti ramai sedang mengikuti drama bae suzy ,bila tengok drama bae suzy kita rasa betul ke ada orang macam ni dalam real life? jawapanya YES. Sebenarnya aku terfikir juga cara dia hidup atas kehidupan orang sangat menyeramkan tetapi bae suzy ni cantik jadi nak benci pon tak boleh... AIGOO YO MI
Bagi pengalaman saya, ya saya pernah berkawan dengan orang yang bersikap sama seperti dalam drama ni. Tapi bila kita faham dan buat sedikit research penyakit suka berbohong ini wujud digelar mitomania atau pathological lying.
Apa itu mitomania?
Mitomania atau mythomania merupakan suatu kondisi di mana penderitanya memiliki kebiasaan berbohong yang tidak dapat dikendalikan. Kebohongan ini juga dikenal dengan sebutan pathological lying. Seseorang yang memiliki kondisi ini sering berbohong, bahkan untuk hal yang tidak menuntut mereka untuk terpaksa berdusta. Mereka mungkin lebih nyaman mengatakan hal tersebut daripada kebenaran, meski itu hal yang tidak penting sekalipun.Penderita mythomania juga seringkali tidak memiliki motif atau alasan untuk berbohong. Mereka hanya mengucapkan kebohongan itu begitu saja, tanpa alasan atau tujuan tertentu.
Berikut adalah ciri-ciri orang yang memiliki mitomania:
1.Sering menceritakan hal-hal yang terdengar sangat nyata. Terkadang mereka mungkin menceritakan sesuatu berdasarkan kisah nyata orang lain tetapi mengakuinya sebagai peristiwa yang mereka alami sendiri.
2.Cenderung membuat cerita yang bersifat permanen dan stabil.
3.Kebohongan yang dilakukan tidak untuk mendapatkan suatu keuntungan material.
4.Cerita yang dibuat biasanya berkaitan dengan institusi penting kepolisian, angkatan darat, dan sebagainya. Mereka pun memiliki peran penting dalam institusi atau dalam cerita tersebut, misalnya sebagai tokoh penyelamat.
5.Ucapan kebohongan cenderung menampilkan sudut pandang positif, seperti mereka disebut memiliki gelar master daripada mengklaim bahwa mereka putus sekolah. (Sources: Hello Sihat)
saya nak shared sikit sebab saya pernah ada kawan mempunya sikap macam ni tapi saya shortkan story. Saya gelar gadis ini bernama Yonmi ya,Kisahnya bermula, dari starting permulaannya masuk bekerja berbohong perkerjaan sebelum ini tetapi cara dia berbohong tu dia akan mengambil kisah perjalanan orang lain sebagai kisah hidup dia, mempunyai husband yang kaya raya dan memiliki syarikat sendiri. Paling saya rasa kelakar nak bercuty sebab nak ukur tanah berekar2 tapi kita layan jelah. Walaupon rakan sekerja lain tahu dia hanya tinggal di flat kita yakan bila dia cerita mempunya kediaman banglo mewah. Pembohongan bukan berhenti setakat itu sahaja , juga memiliki keluarga yang kaya raya dan mempunyai businnes sehingga ke luar negara. Kadamg-kadang tanya juga kenapa tak nak kerja dengan family sebab ada business di luar negara? jawapan gayat dengan penerbangan.Bukan setakat itu ja , dia juga mempunyai sikap cenderung tidak boleh melihat orang lebih darinya contohnya kalau kita beli rumah dia pon beli rumah yang lebih besar ( Rumah tak wujud) dan sanggup memalsukan dokumen. Lebih mencurigakan apabila , kita singgah tempat kerja lama yang yonmi ni war-warkan dia akan jadi taku-takut.Sebagai seorang sahabat walaupon kita tahu dia berbohong kita cuma ia kan sebab masih menjaga nama baiknya.Kalau nak senarai pembohongan dia tak masuk akal terlalu banyak.
Sebagai sahabat walaupon kita tahu dia berbohong ,dan ramai sahabatnya telah mengeluarkan bukti-bukti saya tetap masih berkawannya dengannya, Sehingga kes yang melibat nama baik saya dia berbohong dan memburukkan nama baik saya walaupon akhirnya nama baik saya sudah dibersihkan saya rasa OK ENOUGH we need to see each other. Apa saya tahu sekarang penyakit menipu dia sekarang telah memakan dirinya sendiri .
rasa cerita ana by suzy bae macam tak masuk akal,tetapi reality mmg ada orang yang seperti ini yang cuba meamalsukan identiti kehidupannya.
Dekat sini saya ingin tekan penyakit tipu adalah penyakit yang memakan jiwa ,jadi beterus terang dan jadilah sendiri. Agar jiwa sentiasa tenang dan tidak letih untuk bersandiwara.

Comments

Popular posts from this blog

tanda2 tak da dara secara fiziknyer...sory ssntif isu!

Tanda-tanda lelaki bosan dengan wanita

Homemade Baby Biscuit - Kurma Flavor (Bayi 6 bulan ke atas)